bolące kolana
Zdrowie i uroda

Poznaj kilka domowych sposobów na bolące kolana

Kolano to jeden z najbardziej obciążonych stawów w organizmie. Dlatego bolące kolana to problem, który dotyka wielu osób. Jeśli również się do nich zaliczasz, sprawdź 5 domowych sposobów, które mogą pomóc w walce z uporczywymi dolegliwościami.

Najczęstsze przyczyny bólu kolana

Jest wiele czynników, które przyczyniają się do problemów z kolanami. Oprócz urazu prowadzącego do zwichnięcia, skręcenia lub stłuczenia może być to:

  • chondromalacja (czyli rozmiękanie oraz pękanie chrząstki stawowej spowodowane m.in. podeszłym wiekiem, intensywnymi treningami, otyłością);
  • przeciążenie przyczepu pasma biodrowo-piszczelowego nazywane również „kolanem biegacza” (pojawia się głównie u osób trenujących piłkę nożną, biegi długodystansowe i narciarzy);
  • gonartroza, czyli choroba zwyrodnieniowa diagnozowana głównie u osób w podeszłym wieku;

To tylko kilka wybranych przyczyn problemów z bolącymi kolanami. W związku z tym, że jest ich wiele, diagnostyka bywa skomplikowana. Dlatego, zamiast szukać źródła problemu na własną rękę, jak najszybciej zgłoś się do lekarza. Na podstawie szczegółowego wywiadu lekarskiego oraz wyników badań (np. tomografii komputerowej, USG, rezonansu magnetycznego) doświadczony specjalista zdecyduje o właściwej metodzie leczenia.

Metody zachowawcze i operacyjne wykorzystywane w przypadku bolącego kolana

Co na bolące kolana? W leczeniu wykorzystuje się zarówno metody zachowawcze, jak i operacyjne. Pierwsze z wymienionych obejmują m.in.:

  • podawanie leków przeciwzapalnych,
  • regularne wykonywanie ćwiczeń zleconych przez fizjoterapeutę,
  • leczenie manualne (np. suche igłowanie, masaż tkanek głębokich, flossing),
  • stosowanie maści na bolące kolana.

W cięższych przypadkach (np. poważnego urazu stawu kolanowego), a także, gdy leczenie zachowawcze nie przynosi efektów, konieczna może być interwencja chirurgiczna. W celu złagodzenia bólu i powrotu do dawnej sprawności (o ile jest to możliwe) lekarz może zlecić wykonanie artroskopii stawu kolanowego.

5 domowych sposobów, które pomogą złagodzić ból kolan

Oprócz stosowania leków, czy wykonywania odpowiednich ćwiczeń, możesz wspomóc się domowymi sposobami na bolące kolana. Jeśli jeszcze o nich nie słyszałeś, poniżej znajdziesz 5 metod, które stosowane są od lat na bolące kolano.

Cytryna w formie okładów i jako składnik diety

Cytryna to owoc, który wyróżnia się wysoką zawartością witaminy C. Jest ona niezbędna do syntezy kolagenu – jednego z podstawowych składników budulcowych stawów. Poza tym chroni układ kostny przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Dlatego włączenie do diety produktów bogatych w witaminę C ma korzystny wpływ na staw kolanowy. Oprócz cytryny, jej źródłem są m.in. owoce dzikiej róży, porzeczki, truskawki, papryka, jarmuż, szpinak oraz natka pietruszki.

Ponadto możesz wykorzystać cytrynę do przygotowania okładów na kolano. Wystarczy, że przyłożysz plastry owocu na bolące miejsce, owiniesz je bandażem i zostawisz na około 2 godziny (takie okłady możesz stosować nawet 3 razy dziennie).

Napar z rozmarynu

Rozmaryn to zioło, które nie tylko wzmacnia odporność, działa antybakteryjnie i grzybobójczo. Jest również ceniony za właściwości przeciwzapalne, które są szczególnie pożądane w przypadku problemów z kolanami.

Możesz je wykorzystać, przygotowując napar z rozmarynu. W tym celu zalej 7 czubatych łyżek suszonego zioła litrem wrzątku (możesz dodać również olejek lawendowy). Po kilkunastu minutach, gdy napar ostygnie, wklep go w bolesne miejsce.

Okład z kapusty na kolano

Jeśli zapytasz starsze osoby o sposoby na ból kolana pewnie większość poleci Ci stosowanie okładów z liści młodej kapusty. Wszystko, przez to, że zawierają związki zmniejszające opuchliznę.

Jak przygotować taki okład z kapusty na kolano? Najpierw musisz obtłuc liście kapusty za pomocą tłuczka do mięsa. Następnie należy przyłożyć je do kolana i owinąć dokładnie bandażem. Zaleca się, aby usunąć okład dopiero po kilku godzinach, a najlepiej zostawić na noc.

Zimne okłady

Jednym z najprostszych metod na to, by poczuć ulgę w przypadku dolegliwości bólowych, jest przykładanie zimnych okładów na kolano. Potrzebne Ci będą do tego jedynie kostki lodu. Masaż, który możesz nimi zrobić, nie tylko złagodzi ból, ale i zmniejsza opuchliznę.

Kompres nasączony wodą imbirową

Nie obawiaj się, że woda imbirowa to trudno dostępny produkt, którego będziesz musiał długo szukać. Zrobisz ją w prosty sposób – wystarczy, że pokroisz imbir w plastry, a następnie zawiniesz je w gazę i zanurzysz tak przygotowany woreczek w gorącej wodzie. Po kilku minutach napar, w których możesz nasączyć kompres, jest gotowy.

Imbir ma silne właściwości przeciwzapalne, które są powszechnie wykorzystywane w leczeniu problemów ze stawami. Dlatego możesz stosować go nie tylko w postaci okładu na kolano.

Inną metodą jest włączenie go do diety w postaci sproszkowanej przyprawy (dodawanej do dań mięsnych, pieczonych jabłek lub sosów).

Jeszcze inną możliwością jest przyjmowanie imbiru w postaci suplementów diety.

To tylko kilka przykładów domowych sposobów na bolące kolana (sprawdź również inne – https://arkazdrowia.pl/5-prostych-sposobow-na-bolace-kolana/). Najlepiej, jeśli metodą prób i błędów znajdziesz sposób, który będzie najbardziej skuteczna w Twoim przypadku – zawsze możesz stosować też kilka z nich.

Co na bolące kolana? Zdrowa dieta!

W profilaktyce oraz leczeniu problemów ze stawami ważną rolę odgrywa również zdrowa dieta. Dlatego oprócz stosowania się do zaleceń lekarza i domowych sposobów, zwróć uwagę, jakie produkty pojawiają się w Twoim jadłospisie.

Nadmierne spożywanie słodyczy, słonych przekąsek, dań typu fast-food itp. sprzyja nadwadze i otyłości, a zbędne kilogramy są obciążeniem dla stawów. Poza tym wspomniane produkty są źródłem składników o działaniu prozapalnym, a więc mogą nasilać dolegliwości bólowe.

Oprócz tego, że zadbasz o prawidłową masę ciała, warto włączyć do diety produkty, takie jak:

  • tłuste ryby morskie (np. łosoś, makrela, sardynki, śledź),
  • oleje roślinne (np. lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek),
  • warzywa (o ile to możliwe, jedz je na surowo, bo w takiej formie mają najwięcej witaminy C),
  • owoce (przy problemach ze stawami szczególnie polecane są m.in. owoce dzikiej róży, porzeczki, cytrusy, śliwki, jabłka, jeżyny),
  • orzechy,
  • nasiona (np. chia, siemię lniane).

Wyżej wymienione produkty są źródłem antyoksydantów, a także wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. To oznacza, że wykazują właściwości przeciwzapalne, które przyczyniają się do złagodzenia dolegliwości bólowych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

jeden × 4 =