analiza danych
Firma

Garść informacji o Twoim pierwszym biznesplanie. Analiza SWOT.

Jednym z ważnych punktów tworzenia biznesplanu jest praca nad analizą SWOT.

Czy spotkałeś się już z tym skrótem? Potrafisz go rozszyfrować?

Dla rozjaśnienia tego terminu warto sięgnąć do języka angielskiego i po kolei przyjrzeć się każdej literze z tego skrótu:

S – pochodzi od słowa Strengths, co sugeruje, że będziesz musiał zastanowić się nad mocnymi stronami twojego pomysłu, w tym miejscu będziesz musiał zawrzeć wszystko co jest atutem, twoją przewagę i zaletą twojego biznesu. Masz pomysł co mogłoby to być? Śmiało możesz wpisać swoje kwalifikacje i doświadczenie. Może posiadasz już własne środki finansowe na stworzenie biznesu, jeśli tak zapisz to. Nie pomijaj też takich mocnych stron jak: sieć kontaktów, znajomości w biznesie lub informacja, że znasz już swoich pierwszych klientów. Co jeszcze mógłbyś tu wpisać?

W – pochodzi od słowa Weaknesses czyli odwrotność Strengths, mówimy tu o słabych stronach, zwróć uwagę na to co będzie barierą czy wadą. Czy zastanawiałeś się już nad rozpoznawalnością swojej przyszłej marki na rynku? Czy masz doświadczenie w prowadzeniu promocji firmy? A może brakuje Ci doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej? Może masz jeszcze jakieś obawy, które tu właśnie znajdą swoje miejsce?

O – pochodzi od słowa Opportunities w tej grupie informacji wpisz wszystko co stwarza szansę na korzystną zmianę. Może masz już lokal, w którym otworzysz swoją działalność? Może jest w świetnej lokalizacji? Czy twój pomysł na biznes jest wyróżniający się, unikatowy i nie widzisz konkurencji na rynku? W tym polu możesz również wpisać swoje uwagi dotyczące obserwacji np. zwiększenie liczby mieszkańców w miejscu, w którym będziesz otwierał biznes, szczególne zainteresowanie produktem, który chcesz oferować itp.

T – pochodzi od słowa Threats czyli zagrożenia, nie pomijaj tego pola, zastanów się nad tym wszystkim co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej. Mogą to być przykładowe duże koszty wynajmu lokalu, zwiększone opłaty za użytkowanie prądu, wzrost kosztów opłat. A może będzie to obawa przed konkurencją, która może się pojawić i zabrać Ci część klientów?

Ta prosta analiza mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń dla twojej działalności może przynieść dużo cennych wskazówek, a kiedy będziesz już szczęśliwe miał dotację zobaczysz na ile Twoje przewidywania były trafne. Dzięki takiemu rodzaju antycypacji możesz przygotować się na pewne trudności, stworzyć plan B i zabezpieczyć dodatkowe środki na wypadek trudności.

Jeśli nie jest to dla Ciebie jasne, zajrzyj na stronę pierwszadotacja.net i znajdź więcej informacji, może warto zakupić gotowe wzory biznesplanów i popracować głębiej z tym tematem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

19 − pięć =